BLOGGERIANS

Monday, August 25, 2014

Kek batik tak guna telur

Ini entri masak masak pulak hihi. Sabtu malam mak saudara buat makan makan. Open house kekdahnya. Mak mertua dah cakap 1 family 1 menu. Erm.  Apa lagi yang senang. Kek batik jela lol. Tapi walaupun tak banyak sangat bahan still habis nak dekat rm100 jugak. Hujung2 bulan ni paham paham la haha. Takpela sedekah bagi orang makan. 


Okay takpe, meh sini tengok cara cara aku buat kek batik yang super senang ni haha. Kek batik aku letak kacang tanah sebab aku suka kacang haha

Bahan bahan :
✔ kacang tanah
✔ susu pekat 
✔ biskut marie original
✔ buttercup
✔ milo

1. Aku sangai dulu kacang. Sangai tu maksudnya digoreng tanpa minyak. Dah ringan kacang tu.. asingkan kulit. Tumbuk kasar or blend kering je. Tak payah hancur sangat sebab tak best hehe ikut suka laa... tekak memasing kan

2. Butter + milo + susu pekat masuk dalam kuali

3. Kacau sampai likat. Api perlahan

4. Tabur biskut marie 





5. Letak kacang. Gaul.

6. Guna je bahagian dalam plastik biskut marie tadi untuk letak biskut. Tujuan dia nak memudahkan bawa keluar biskut untuk dipotong bila dah sejuk nanti (eh ayat macam keling haha)

7 .letak biskut dalam bekas yang ok. Aku guna bekas aiskrim je. 

8. Penyekkan dengan rakus haha. Kena cepat nanti biskut keras hehe. Ini tugas baba Faiq hihi



Dah setengah jam keluarkan la kek batik untuk dipotong hihi


Haaa nampak tak berbatik batik kannnn kek iols ahaks!

#sayatakjual hahaha

Aku buat je... bukan gemar sangat pun sebab aku kurang suka benda manis2 ni hihi


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...