BLOGGERIANS

Wednesday, September 30, 2015

Resepi asam pedas ikan


Entri hari ni sekadar memenuhkan entri hehehe. Tepek sini la sebab iols ni pun pelupa jugak. 

Laki aku ada la darah2 orang melaka sikit. Asam pedas memang fav. 

Aku layan jugak asam pedas ni sebab aku rasa mak aku buat sedap dah. Haha. Yela masakan mak khen... tapi still kena menuntut ilmu dari mak mentua. Nak tambat perut laki katanya. Wahaha. So setelah beberapa tahun percubaan... gitu... makan tahun ye tak... orang tak pandai masak camtu lah.. keep on learning.... sampai laki kata sedap giler yang! Muahaha. Baru puas hati aku. Heks. 



So aku share sini la yer... nanti boleh rujuk balik if aku terlupa. Heh. 

Bahan2:
• bawang merah
• bawang putih
• halia
• kunyit
• lada hitam
• belacan bakar
• cili kering
• air asam jawa
• bendi
• ikan (dapat ikan merah... lagi rasa nak pengsan makan haha)

Bahan dari 1- 6 tu kalau rajin tumbuk je.. iols blend kasi halus. Tumis guna minyak yang agak banyak... heh. Dah naik bau.. masuk cili kering... biar garing sikit...ikan.... asam jawa... garam sikit.... last sekali baru letak bendi... 


Errr mak mentua cakap masak asam pedas melaka tak letak gula... so iols follow tak letak gula... sukatan bahan pandai2 la adjust. Aku belasah je. Heh. Sekian bai. 

1 comment:

.hasina. said...

Sy suka masak asam pedas ni. Boleh try resipi akak. Mekaseh!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...